Blogs

Terug in evenwicht

Categorie: Loopbaancase
Ingezonden door: ha 10 Feb 2016

Joris, een techneut, is sinds 1998 in dienst. Hij is ooit begonnen als servicemonteur maar is flink doorgegroeid. Daardoor is hij er in de loop van de jaren steeds meer bij gaan doen. Momenteel heeft hij, maar liefst vier functies, en het wordt hem teveel.

Geen 'gewone' loopbaancoach

Christine belt me. Ze is van Human Resources van een technisch bedrijf en zoekt een coach voor Joris. Maar, zegt ze er gelijk bij, geen ‘gewone’ loopbaancoach. Ik weet niet precies wat ze met een gewone loopbaancoach bedoelt dus daar vraag ik even naar: Wat is een ‘gewone’ loopbaancoach? Christine antwoord resoluut: iemand die via een waarschijnlijk erg bewezen maar standaardmethode uitzoekt waar je goed in bent en dan de arbeidsmarkt met jou verkent. Zo iemand zoeken we dus niet. Ah, zo, zeg ik. Ik kan haar geruststellen, een coach levert bij ons altijd maatwerk, ook als het over loopbaanbegeleiding gaat. Maar wat zoekt Christine dan? Dat weet ze niet precies, dus ik vraag haar de situatie te beschrijven.

De vier functies van Joris

Joris, een techneut, is sinds 1998 in dienst. Hij is ooit begonnen als servicemonteur maar is flink doorgegroeid. Daardoor is hij er in de loop van de jaren steeds meer bij gaan doen. Momenteel heeft hij, Christine telt nu hardop, maar liefst vier functies, en het wordt hem teveel. Naast dat hij opgeklommen is tot directeur, is hij nog steeds meewerkend voorman op de afdeling voor technische hoogstandjes. Ook is hij chef van de afdeling marketing. Daarnaast doet hij nog altijd waar nodig zijn eigen oorspronkelijke werk.

Tijdens een weekendje op de hei met de directie zei Joris ineens dat het zo niet langer ging, dat hij zijn evenwicht verloor. Christine had hem een coach aangeraden. Een volkomen nieuw idee voor Joris, en eerlijk gezegd stond hij niet meteen te springen. Maar hij is er nu dan toch mee akkoord gegaan.

Grote loyaliteit aan het bedrijf

Ik maak een afspraak met hem. Joris is een jonge man met een sympathieke uitstraling. Zo’n type waar iedereen zich veilig bij voelt. Een type bij wie iedereen zijn hart lucht om dan weer door te gaan. Een type van wie iedereen denkt dat zijn schouders het allemaal wel kunnen dragen. Toch ligt er nu teveel op die schouders. Vier functies betekent vier rollen en Joris verliest het overzicht en slaapt niet meer. De rol die hem het liefst is, die van directielid, komt niet uit de verf omdat hij te goed weet wat er op de werkvloer speelt en hij continu daar problemen aan het oplossen is.

Ik laat Joris nadenken over een paar aspecten van zijn situatie. Trefwoorden: loyaliteit, overal in rollen, koers kiezen. Joris’ situatie is ontstaan vanuit een grote loyaliteit. De mensen in het bedrijf, waar hij al zo lang mee werkt, voelen voor hem als familie. Nee zeggen doe je niet snel, want je laat niemand in de steek. Maar Joris is nu 44 jaar en hij is op een punt in zijn leven dat hij zijn koers kan (en moet) kiezen. Joris was tot nu toe overal ‘ingerold’. Mensen zagen zijn kwaliteiten, vroegen hem voor dit en voor dat en hup, dan had Joris er weer wat taken en functies bij. Nu was het tijd voor het maken van bewuste keuzes, zonder zijn loyaliteit aan het bedrijf te verliezen. Nog een nieuw idee voor Joris. (Hij begon nu wel te zien wat een coach voor hem kon betekenen ;-) )

Via loopbaanbegeleiding een nieuwe koers uitzetten

Samen met Joris zet ik een koers uit voor zijn traject. Ik vergelijk het met een verhuizing: Joris gaat van het ene gedrag naar het andere gedrag verhuizen. En net als bij een verhuizing betekent dat besluiten nemen (wat wil je heel graag houden, waarvan moet je afscheid van nemen omdat het niet meer past, maar ook: wat moet je aanvullen, opnieuw aanschaffen voor je toekomst?) en: omgaan met de nieuwe omgeving (het bedrijf laten zien waar hij nu staat en wie hij nu is).

We lopen dit traject samen, in zo’n zes maanden. In het begin heel intensief met oefeningen die Joris leren om zijn eigen beslissingen te nemen, te weten wat hij vindt en daarnaar te handelen. Na verloop van tijd neem ik meer afstand: Joris krijgt het in de vingers. Toch blijf ik nog even betrokken want het resultaat van coaching zit hem vooral in het herhalen van het nieuwe gedrag, in blijven oefenen. Het lukt Joris. Hij besluit directielid te blijven en laat de andere functies vallen. Maar hij blijft loyaal: hij is officieel vraagbaak voor de mensen die hem opvolgen. Daarmee krijgt hij een mentorfunctie die past bij zijn ervaring en capaciteiten, houdt hij toch contact met de werkvloer, maar is zijn overbelasting geschiedenis.

De kracht van onze coaching

De kracht van onze coaching zit hem in een paar sterke principes:

  • De coach moet kunnen inspireren en dat doe je door het spannend en luchtig tegelijk te maken.
  • De coach moet creatief zijn met werkvormen die passen bij de klant. Hij of zij moet de boodschap op verschillende manieren kunnen aanbieden. Dat vraagt dus veel kennis en ervaring van de coach
  • De coach moet de coachee niet onderschatten. Daarmee bedoel ik dat je moet voortbouwen op de kennis van de coachee en niet met standaard uitspraken op de proppen komt. Als het zo simpel zou zijn, had hij het zelf wel bedacht.
  • De coach heeft een vorm bedacht hoe te herhalen. Dat is nodig om een verandering op te slaan in het lange termijn geheugen.

Het was een intensief maar ontzettend leuk traject met Joris. En Joris: die is terug in evenwicht.